داروخانه شبانه روزی پاستورداروخانه شبانه روزی پاستور


رژيم غذايي مفيد براي تنظيم اختلالات تيروئيد

 

تيروئيد غده‌اي مهم است که نقشي حياتي در عملکردهاي بدن دارد. همين غده دچار اختلالاتي مانند پرکاري يا کم‌کاري مي‌شود و روي وزن، خلق‌وخوي و … تاثير مي‌گذارد. تغذيه نقش مهمي در مهار اختلالات و عملکرد اين غده مهم دارد. در اين مطلب به بايدها و نبايدهاي غذايي براي مقابله با اختلالات تيروئيد مي‌پردازيم.

غده تيروئيد براي ترشح هورمون‌هايش به يد نياز دارد و تنها منبع اين ماده معدني مواد غذايي است. به عقيده متخصصان، فرد بزرگسال روزانه به صد تا 150 ميکروگرم يد نياز دارد. غده تيروئيد به‌سختي با کمبود اين ماده معدني کنار مي‌آيد. بنابراين لازم است که روزانه يد کافي دريافت کنيد.

مواد غذايي سرشار از يدthyroid-foods

غذاهاي دريايي و ماهي‌هايي مانند ماهي آزاد و ماهي کولي جزو منابع اصلي يد است. اين مواد غذايي علاوه بر يد اسيدهاي چرب امگا3 و امگا6 قابل‌توجهي نيز دارند که به حفظ سلامت دستگاه قلب و عروق‌ کمک مي‌کنند. جلبک‌هاي خوراکي که چندان مورد مصرف قرار نمي‌گيرند نيز منبع شماره يک يد محسوب مي‌شوند. البته مکمل‌هاي اين جلبک‌ها در داروخانه‌ها موجود است که مي‌توانيد با نظر پزشک مصرف کنيد. بايد بدانيد که اختلالات تيروئيدي، بخصوص کم‌کاري تيروئيد، باعث افزايش کلسترول خون مي‌شود. افرادي که به پرکاري شديد تيروئيد مبتلا هستند نبايد در مصرف مواد غذايي يددار زياده‌روي کنند.

پخت‌و‌پز با حرارت ملايم و روغن‌هاي سالم

يادتان باشد که پخت‌وپز غذا با حرارت بالا باعث از بين رفتن برخي مواد مغذي موجود در مواد غذايي مي‌شود. به عقيده متخصصان تغذيه، بخارپز کردن يا استفاده از فر (تا دماي 160 درجه) جزو سالم‌ترين روش‌هاي پخت‌وپز براي همه و بخصوص افرادي است که نگران عملکرد غده تيروئيدشان هستند. اگر مي‌خواهيد برخي مواد غذايي را سرخ‌کرده ميل کنيد، حتما از روغن زيتون يا کلزا استفاده کنيد. ميزان کمي از اين روغن‌ها از کره بهتر است. اين روغن‌ها حاوي اسيدهاي چرب ضروري هستند که براي حفظ جداره رگ‌هاي خوني مفيدند. جذب اين اسيدهاي چرب روشي ساده براي مقابله با افسردگي و اضطراب ناشي از اختلالات تيروئيد است.

غلات کامل بهتر از غلات تصفيه‌شده

هرچند غلات کامل از مواد غذايي ديگر شاخص گليسمي بالاتري دارند، اين مواد غذايي از اهميت بالايي برخوردار هستند؛ چون باعث سيري زودهنگام مي‌شوند. اين مواد غذايي انرژي کافي براي بدن را تامين مي‌کنند و از آنجا که براحتي باعث ايجاد احساس سيري مي‌شوند، امکان ريزه‌خواري در بين وعده‌هاي اصلي را کاهش مي‌دهند. اين غلات برخلاف انواع تصفيه‌شده خود به طور کامل از سبوس جدا نشده‌اند، در نتيجه حاوي ارزش غذايي بالايي هستند. اين مواد غذايي به دليل دارابودن ويتامين B به کاهش استرس نيز کمک مي‌کنند. فيبرهاي موجود در غلات کامل براي مقابله با يبوست مفيد است. توصيه مي‌شود يک سهم غذايي غلات کامل را ‌همراه يک سهم غذايي پروتئين و دو سهم غذايي سبزيجات ميل کنيد.

هرچه سالم‌تر و طبيعي‌تر بهتر!

در حين خريد، محصولات طبيعي را انتخاب کنيد و تا حد امکان از خريد محصولات غذايي آماده صنعتي بپرهيزيد. براي طعم‌دار کردن غذاهايتان از چاشني‌هاي سالم استفاده کنيد. روغن‌هاي گياهي سالم را جايگزين کره يا خامه کنيد. دانه کنجد و دانه‌ها و مغزهاي روغني را دريابيد. به جاي سس‌هاي چرب از سرکه سيب استفاده کنيد. سرکه بالزاميک نيز انتخاب مناسبي براي شماست. به جاي استفاده از روغن و چربي از سبزيجات معطر و انواع ادويه‌ها براي خوش‌طعمي غذاها استفاده کنيد. سبزي‌هايي مانند گشنيز، جعفري، ريحان و… را در اولويت بگذاريد.

سلنيوم بخوريد

سلنيوم يک آنتي‌اکسيدان قوي محسوب مي‌شود و در توليد هورمون‌هاي T4 (تيروکسين) و T3 (تري‌يودوتيرونين) نقش دارد. کمبود اين ماده معدني باعث کاهش هورمون‌ها مي‌شود. نياز روزانه سلنيوم براي خانم‌ها و آقايان به ترتيب 55 و 70 ميکروگرم در روز است.

گرچه سلنيوم در مواد غذايي گياهي وجود دارد، ميزان اين ماده معدني به کيفيت و غناي خاک بستگي دارد. به همين دليل کشاورزان دست به کشت محصولات در خاک‌هاي غني‌شده مي‌زنند. علاوه بر منابع گياهي، مواد غذايي دريايي حاوي يد نيز داراي سلنيوم است.

گوشت‌هاي سالم را انتخاب کنيد

نيازي به حذف کامل گوشت‌هاي قرمز نيست. تنها کاري که بايد بکنيد، انتخاب گوشت‌هاي سالم است. گرچه مصرف غذاهاي دريايي در اولويت قرار دارند، نبايد گوشت را کاملا حذف کرد. گوشت‌هاي کم‌چرب را انتخاب کنيد، چون «ديوکسين» که در ليپيدها ذخيره مي‌شود باعث بروز اختلالات هورموني مي‌شود.‌

‌گوشت اردک: گوشت اردک نيز براي افرادي که بيماري‌هاي تيروئيدي دارند، توصيه مي‌شود. شاخص گليسمي اين گوشت اندک و يکي از معدود منابع تامين‌کننده اسيدهاي چرب امگا3 و امگا6 محسوب مي‌شود. اين اسيدهاي چرب براي سلامت قلب و عروق لازم است. گوشت اردک در بهبود خلق‌وخوي مبتلايان به بيماران تيروئيدي مفيدند.

مرغ:گوشت مرغ حاوي سلنيوم است و مصرف بدون پوست آن توصيه مي‌شود.



گروه: مطالب عمومي | تاريخ انتشار: 1394/03/31

© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به داروخانه شبانه روزی پاستور می باشد. | طراحی و اجرا توسط حماسه ها